Grafische taken
x Creëren sociale mediaconcepten > terugkerende rubrieken en contentagenda
x Creëren visuele producten > foto, illustratie en video
Inhoudelijke taken
x Vernieuwen van de communicatiestrategie voor sociale media (van lineair naar dynamisch) > De Belastingdienst moest van 'zender' veranderen in 'gesprekspartner'.
x Ontwikkelen nieuwe beeldtaal > De Belastingdienst miste een specifieke beeldtaal voor sociale media en communiceerde met verouderde visuals. Binnen de grenzen van de organisatie en haar huisstijl, is een hybride stijl gecreëerd die beter beantwoord aan doelgroepen, algoritmes en de vraag om een sterk merk.
x Sociale mediastrategie ontwikkelen voor het vergroten van bereik > De organisatie behaalde geen optimale resultaten doordat er weinig tot geen rekening werd gehouden met merkidentiteit, gebruikerswensen algoritmes en het behalen van KPI's.
x Embedden van nieuwe stijl in organisatie > Nieuwe concepten, strategieën en afspraken moeten in een grote en complexe organisatie als de Belastingdienst nauwkeurig worden doorgesproken, afgestemd en vastgelegd (en uiteindelijk worden verdedigd).
Resultaten
De resultaten van mijn werk (in samenwerking met redactionele collega's) zijn samen te vatten in een officieel addendum voor een beeldtaal op sociale media, ontwerp van nieuwe vaste beeldelementen en vernieuwde uitingen op de sociale kanalen.
Lessons learned
x Niet alles wat je bedenkt (ook al ben je er van overtuigd dat het de beste optie is) heeft plaats in de realiteit
x 'Kill you darlings' > dit was geen nieuwe les, maar binnen iedere redactie moet worden gekozen voor de hoogste prioriteiten. Niet alles op het wensenlijstje kan worden verwezenlijkt.
x Het beste halen uit complexe en relatief saaie materie (eerlijk is eerlijk; de Belastingdienst heeft de sexappeal van een pedaalemmer).